Zakończenie oktawy Bożego Ciała - poświęcenie wianków

Tradycyjnie na zakończenie Oktawy Bożego Ciała, czyli okresu ośmiu dni  po Uroczystości Bożego Ciała, — podczas których — przed soborem — wieczorem po Nieszporach ku czci Najświętszego Sakramentu  —  codziennie odbywały się procesje z Najświętszym Sakramentem wokół kościoła.


Tradycyjnie na zakończenie Oktawy Bożego Ciała, czyli okresu ośmiu dni  po Uroczystości Bożego Ciała, — podczas których — przed soborem — wieczorem po Nieszporach ku czci Najświętszego Sakramentu  —  codziennie odbywały się procesje z Najświętszym Sakramentem wokół kościoła.

Wierni prosili Boga  w modlitwach, śpiewach, litaniach i suplikacjach,  — aby darzył łaską i w swej dobroci otaczał opieką rodziny, Ojczyznę, łąki, lasy, i pola, aby  ziemia wolna od wszelkich klęsk żywiołowych wydała  obfite plony i pomyślnie przebiegły zbiory.

Na procesje w dni Oktawy chodzili wszyscy (poza chorymi lub ludźmi bardzo starszymi), choć dawnej  parafie były rozległe.

Na sam koniec Oktawy kapłan święcił przyniesione przez wierny lud wianki uplecione z kwiatów i ziół leczniczych,  symbolu Bożych darów, jakimi Stwórca hojnie obdarzył ziemię, ludzi i wszelkie stworzenie.

Do dziś powszechna jest wiara w moc leczniczą i ochronną wianuszków uplecionych z  kwitnącego rozchodnika, macierzanki, mięty, rumianku, kopytnika, koniczyny, jaśminu i róż (najczęściej dodawano jedną różę) — podobnie jak gałązek brzozy wziętych z czterech ołtarzy podczas procesji Bożego Ciała;

—  chronią przed burzą i pożarami,  przed gradobiciem i szkodnikami na polach. Pokruszone ziele z wianków stosowano do sporządzania leczniczych herbat oraz do okadzania roślin i zwierząt, także domów przed złymi mocami.

Wianek powieszony w oknie, nad drzwiami wejściowymi lub zatknięty za obraz — przechowuje się przez cały rok,  aż do następnej Oktawy, a po roku można go spalić; nie wolno go wyrzucić, gdyż jest poświęcony.